Polski PKB w trzecim kwartale wzrósł o 2,7 procent rok do roku, ale w porównaniu z drugim kwartałem spadł. Największy spadek widać w eksporcie. Gdzie jest powód? Za naszą zachodnią granicą. Niemcy, które są największym partnerem gospodarczym Polski, przeżywają poważną zadyszkę. Komisja Europejska w ostatniej prognozie przewiduje, że w całym tym roku Niemcy zanotują spadek PKB o 0,1 procent.
Działający również w Polsce niemiecki koncern ThyssenKrupp jest jednym z największych na świecie producentów stali. Ogłosił, że do 2030 roku zwolni pięć tysięcy osób, a kolejne sześć tysięcy etatów wyprowadzi do zewnętrznych dostawców.
Niemieccy związkowcy mówią: to tragedia. - Ludzie są bardzo zaniepokojeni. To wszystko dzieje się przed świętami, co pokazuje, jak mało taktu wykazuje zarząd. Tak się nie robi, tak się nie postępuje z ludźmi - mówi Tekin Nasikkol, przewodniczący Rady Zakładowej Grupy ThyssenKrupp.
Niemiecka branża motoryzacyjna w tarapatach
Powody cięć to - według spółki - rosnąca konkurencja z Azji, wysokie koszty energii elektrycznej i spowalniająca niemiecka gospodarka. W tarapatach jest między innymi jej siła napędowa - czyli branża motoryzacyjna.
W trzecim kwartale 2024 roku drastycznie spadły zyski wszystkich niemieckich producentów aut.
Volkswagen planuje nawet zamknąć, po raz pierwszy w historii, trzy swoje fabryki w Niemczech. Zapaść branży motoryzacyjnej mogą powiększyć zapowiadane przez Donalda Trumpa cła na towary sprowadzane z Europy, bo zagraniczne samochody jeżdżące po amerykańskich drogach pochodzą przede wszystkim z Niemiec.
Rząd w Berlinie domaga się europejskiej solidarności
- Unia Europejska musi być zjednoczona. Nie może rozpaść się na dwa lub trzy bloki państw, lecz odpowiedzieć jako zjednoczona Europa - podkreśla Robert Habeck, wicekanclerz Niemiec i minister gospodarki.
Rząd w Berlinie domaga się europejskiej solidarności, choć sam był przeciwnikiem wspólnych unijnych ceł na chińskie auta elektryczne, bo odwet Pekinu mógłby odbić się na zyskach prężnie działających na rynku chińskim niemieckich koncernów.
- Mamy w Chinach największą sieć badawczo-rozwojową poza Niemcami, zatrudniamy ponad 3200 inżynierów. Konkurencja jest dobra. Ona nas bardziej motywuje - zauważa Sean Green, prezes BMW China.
Raport Instytutu Niemieckiej Gospodarki i Boston Consulting Group wskazuje, że "gospodarka niemiecka potrzebuje największego wysiłku transformacyjnego od czasów powojennych".
Rykoszetem może oberwać Polska
Konkurencyjność Niemiec spada z roku na rok - czkawką odbija się wieloletnie uzależnienie od taniego rosyjskiego gazu. Niemcy balansują na granicy recesji, rykoszetem może oberwać Polska.
Nasz eksport za Odrę miał w ubiegłym roku wartość ponad 80 miliardów euro.
- Niemcy są dla nas bardzo istotnym partnerem, jeśli chodzi o eksport. Blisko jedna trzecia polskiego eksportu to jest eksport na rynek niemiecki. Zatem załamanie gospodarki niemieckiej i załamanie eksportu niemieckiego może spowodować zmniejszenie zamówień w Polsce - ostrzega dr hab. Aneta Zelek, ekonomistka z Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie.
CZYTAJ TAKŻE: Angela Merkel opublikowała wspomnienia. Szarmanckie gesty Lecha Kaczyńskiego, "prostolinijny" Tusk
Sytuację pogarsza zamieszanie na niemieckiej scenie politycznej. Na początku listopada rozpadła się koalicja rządząca. Na horyzoncie są przyspieszone wybory.
Śmiech przez łzy
Właśnie niestabilną sytuację polityczną, obok wysokich cen energii, wskazał amerykański Ford jako powód zwolnień w swoich niemieckich fabrykach. Pracę ma stracić trzy tysiące osób.
- Nastroje są ponure, my pracownicy odnieśliśmy wrażenie, że kierownictwo nie ma żadnego planu poza redukcją zatrudnienia i oszczędzaniem pieniędzy - mówi Martin Schwartz, pracownik fabryki Forda w Kolonii.
Niemcy stopniowo tracą stereotypowy wizerunek kraju solidnego i uporządkowanego. Symbolem rażących zaniedbań i niekompetencji wciąż jest budowane przez aż 14 lat lotnisko imienia Willy'ego Brandta w Berlinie.
W ostatnich dniach cały kraj śmieje się z wiaduktu w Brandenburgii, który kosztował 17 milionów euro, a nie prowadzi do niego żadna droga.
Źródło: Fakty o Świecie TVN24 BiS
Źródło zdjęcia głównego: Reuters