Są pomysły na to, jak lepiej oceniać pracę uczniów. Nie sztuką jest tylko postawić ocenę, sztuką jest ucznia zachęcić, a nie zniechęcić - przypominają eksperci. Tym bardziej, że z danych wynika, że ponad połowa młodych ludzi odczuwa brak motywacji do działania.
Tłumy do sali kinowej w Krakowie przyciągnęła nie premiera nowego filmu, a wiedza na temat mądrego oceniania uczniów. - Będziemy potrafili ją wykorzystać. Będą to kroki milowe w szkołach - mówi Anna Tracz, dyrektorka Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Czubrowicach.
W przypadku matematyki u blisko 40 procent uczniów pojawia się stres związany ze sprawdzianami pisanymi na ocenę. - Do tego stopnia dzisiaj jesteśmy zepsuci, że kiedy ja uczę studentów na pierwszym roku i mówię im: kochani, teraz będzie kartkówka, ale ona będzie nie na ocenę, to pierwsze pytanie, jakie pada: to po co ja mam ją robić - mówi dr Tomasz Gajderowicz z Instytutu Badań Edukacyjnych Państwowego Instytutu Badawczego.
Seminarium Instytut Badań Edukacyjnych
Żeby naprawić te głęboko zakorzenione błędy, Instytut Badań Edukacyjnych organizuje dla dyrektorów i nauczycieli seminaria pod hasłem "Ocenianie dla rozwoju". Ekspertki objeżdżają Polskę, gdzie tłumaczą na czym polega ocenianie, które wspiera uczenie się.
Stawianie stopni to za mało. Informowanie ucznia o postępach czy motywowanie go nie powinno być nowością - jest przecież wpisane do ustawy. - To jest ocenianie, które z jednej strony jest czasami podsumowaniem, ale przede wszystkim daje mi taką informację, co jeszcze muszę zrobić - wskazuje dr Jędrzej Witkowski z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Kluczowa jest nie tylko informacja zwrotna, ale także sposób jej przedstawienia. - To jest czynność bardzo osobista pomiędzy uczniem a nauczycielem. Podkreślamy tę indywidualność - przypomina Ewa Nosowicz z Instytutu Badań Edukacyjnych Państwowego Instytutu Badawczego.
Ponad połowa młodych osób odczuwa brak motywacji do działania
Takie podejście jest szczególnie ważne w obliczu danych, z których wynika, że ponad połowa młodych osób odczuwa brak motywacji do działania, a jedna trzecia zgłasza problemy w nauce.
ZOBACZ TEŻ: "Akcja likwidacja". Małe szkoły będą znikać
- Jeżeli mierzymy się dzisiaj z kryzysem zdrowia psychicznego, mówimy o tym, to jako dorośli powinniśmy się zaopiekować wszystkimi możliwymi wymiarami tego dobrostanu. Myślę, że ocenianie jest bardzo ważne - uważa Aleksandra Rodzewicz z Instytutu Badań Edukacyjnych Państwowego Instytutu Badawczego.
MEN zapowiedziało wielką reformę edukacji, która zacznie wchodzić do szkół w 2026 roku. Realna zmiana na korzyść uczniów jest już w zasięgu ręki i może zacząć się od oceniania, które motywuje do działania.
Źródło: Fakty TVN
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock