Jak motywować uczniów przez ocenianie? Specjalne seminarium ma pomóc nauczycielom

Źródło:
Fakty TVN
Jak motywować uczniów przez ocenianie? Specjalne seminarium ma pomóc nauczycielom
Jak motywować uczniów przez ocenianie? Specjalne seminarium ma pomóc nauczycielom
Adrianna Otręba/Fakty TVN
Jak motywować uczniów przez ocenianie? Specjalne seminarium ma pomóc nauczycielomAdrianna Otręba/Fakty TVN

Są pomysły na to, jak lepiej oceniać pracę uczniów. Nie sztuką jest tylko postawić ocenę, sztuką jest ucznia zachęcić, a nie zniechęcić - przypominają eksperci. Tym bardziej, że z danych wynika, że ponad połowa młodych ludzi odczuwa brak motywacji do działania.

Tłumy do sali kinowej w Krakowie przyciągnęła nie premiera nowego filmu, a wiedza na temat mądrego oceniania uczniów. - Będziemy potrafili ją wykorzystać. Będą to kroki milowe w szkołach - mówi Anna Tracz, dyrektorka Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Czubrowicach. 

CZYTAJ TEŻ: Jak zakaz telefonów w szkołach wpływa na uczniów? "Zaskakujące" wyniki badań

W przypadku matematyki u blisko 40 procent uczniów pojawia się stres związany ze sprawdzianami pisanymi na ocenę. - Do tego stopnia dzisiaj jesteśmy zepsuci, że kiedy ja uczę studentów na pierwszym roku i mówię im: kochani, teraz będzie kartkówka, ale ona będzie nie na ocenę, to pierwsze pytanie, jakie pada: to po co ja mam ją robić - mówi dr Tomasz Gajderowicz z Instytutu Badań Edukacyjnych Państwowego Instytutu Badawczego.

"Z lekcji religii korzysta coraz mniej osób". Mimo sprzeciwu Kościoła MEN wprowadza zmiany
"Z lekcji religii korzysta coraz mniej osób". Mimo sprzeciwu Kościoła MEN wprowadza zmianyAdrianna Otręba/Fakty TVN

Seminarium Instytut Badań Edukacyjnych

Żeby naprawić te głęboko zakorzenione błędy, Instytut Badań Edukacyjnych organizuje dla dyrektorów i nauczycieli seminaria pod hasłem "Ocenianie dla rozwoju". Ekspertki objeżdżają Polskę, gdzie tłumaczą na czym polega ocenianie, które wspiera uczenie się.  

Stawianie stopni to za mało. Informowanie ucznia o postępach czy motywowanie go nie powinno być nowością - jest przecież wpisane do ustawy. - To jest ocenianie, które z jednej strony jest czasami podsumowaniem, ale przede wszystkim daje mi taką informację, co jeszcze muszę zrobić - wskazuje dr Jędrzej Witkowski z Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Kluczowa jest nie tylko informacja zwrotna, ale także sposób jej przedstawienia. - To jest czynność bardzo osobista pomiędzy uczniem a nauczycielem. Podkreślamy tę indywidualność - przypomina Ewa Nosowicz z Instytutu Badań Edukacyjnych Państwowego Instytutu Badawczego.

To miała być jedna ze sztandarowych zmian w szkolnictwie. Jednak edukacja zdrowotna nie będzie obowiązkowa
To miała być jedna ze sztandarowych zmian w szkolnictwie. Jednak edukacja zdrowotna nie będzie obowiązkowaAdrianna Otręba/Fakty TVN

Ponad połowa młodych osób odczuwa brak motywacji do działania

Takie podejście jest szczególnie ważne w obliczu danych, z których wynika, że ponad połowa młodych osób odczuwa brak motywacji do działania, a jedna trzecia zgłasza problemy w nauce.

ZOBACZ TEŻ: "Akcja likwidacja". Małe szkoły będą znikać

- Jeżeli mierzymy się dzisiaj z kryzysem zdrowia psychicznego, mówimy o tym, to jako dorośli powinniśmy się zaopiekować wszystkimi możliwymi wymiarami tego dobrostanu. Myślę, że ocenianie jest bardzo ważne - uważa Aleksandra Rodzewicz z Instytutu Badań Edukacyjnych Państwowego Instytutu Badawczego.

MEN zapowiedziało wielką reformę edukacji, która zacznie wchodzić do szkół w 2026 roku. Realna zmiana na korzyść uczniów jest już w zasięgu ręki i może zacząć się od oceniania, które motywuje do działania. 

Autorka/Autor:

Źródło: Fakty TVN

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock