Pociągi Newag Impuls nie chciały ruszyć. Hakerzy wskazują na producenta, a producent na hakerów

Źródło:
Fakty TVN
Pociągi Newag Impuls nie chciały ruszyć. Hakerzy wskazują na producenta, a producent na hakerów
Pociągi Newag Impuls nie chciały ruszyć. Hakerzy wskazują na producenta, a producent na hakerów
Dariusz Łapiński/Fakty TVN
Pociągi Newag Impuls nie chciały ruszyć. Hakerzy wskazują na producenta, a producent na hakerówDariusz Łapiński/Fakty TVN

Być może ta afera nigdy nie ujrzałaby światła dziennego, gdyby nie hakerzy z grupy Dragon Sector. Pomogli bezradnym przewoźnikom i firmie serwisującej pociągi Impuls, produkowane przez Newag. W ich oprogramowaniu były blokady - po to, żeby pociągi ulegały awarii, ale tylko w określonych miejscach. Przedstawiciele Newagu nie przyznają się do sabotażu, sugerują, że to hakerzy są winni.

Problemy z pociągami pojawiały się nie podczas jazdy, a w trakcie rutynowych serwisów. Po wyeliminowaniu usterek w czasie kompleksowych przeglądów w Serwisie Pojazdów Szynowych w Inowrocławiu nie można było ich uruchomić - opowiedzieli reporterce "Czarno na białym" Oldze Orzechowskiej pracownicy serwisu.

ZOBACZ WIĘCEJ: "Awaria kontrolowana" - reportaż "Czarno na białym" tylko w TVN24 GO

- Przejrzeliśmy kilkanaście razy całą instalację, wszystkie sterowniki i tak dalej, połączenia wszystkie, za wszelką cenę chcieliśmy uruchomić te pojazdy - opowiada Piotr Strzelewicz z Serwisu Pojazdów Szynowych w Inowrocławiu.

- Po zadaniu mocy zadajnikiem, jest to taki ekwiwalent gazu w samochodzie, pojazd nie ruszał - mówi Marcin Marcinkowski, prezes Serwisu Pojazdów Szynowych.

Serwis miał stracić miliony i zyskać złą sławę

Tak było przez kilka miesięcy z kolejnymi serwisowanymi pociągami. Czas naglił, bo właścicielowi pociągów - Kolejom Dolnośląskim - kończyła się cierpliwość. Serwisowi groziło, że straci miliony i zyska złą sławę na rynku.

- Cała hala pojazdów stoi zapchana "żółtych". Już po prostu nie wytrzymywałem tego nacisku, już mówię, że to już jest koniec, jest po nas. Tyle tu ciężko pracowaliśmy, jakoś się dorabialiśmy, i teraz na tych pojazdach polegniemy - opowiada Piotr Mieczkowski, właściciel Serwisu Pojazdów Szynowych.

Podejrzewano, że problem, którego nie potrafił rozwiązać żaden z pracowników, tkwi w oprogramowaniu. Postanowiono zatem działać niestandardowo.

O pomoc poproszono jedną z najlepszych grup hakerskich na świecie

- Wpadliśmy na pomysł, już nie pamiętam dokładnie, jak to było, czy jednogłośnie: a może jakiś haker - opowiada Monika Mieczkowska, specjalistka do spraw marketingu z Serwisu Pojazdów Szynowych. Wybrano jednych z najlepszych na świecie, z Dragon Sector.

- Naszym głównym zadaniem było zanalizowanie, dlaczego ten pociąg nie chce zakręcić kołami. Głównym podejrzeniem było, że coś jest nie tak z głównym procesorem sterującym pociągiem - opowiada Jakub Stępniewicz z grupy Dragon Sector.

Nie było to łatwe, ale udało im się wykryć w pociągach złośliwe oprogramowanie, blokady, które, jak się okazało, unieruchamiały pociągi w serwisach innych niż serwis producenta składów.

Rosyjska grupa Cold River jest określana jako "jedna z najważniejszych grup hakerskich"
Rosyjska grupa Cold River jest określana jako "jedna z najważniejszych grup hakerskich"Reuters Archive

ZOBACZ TEŻ: Tysiące ingerencji. Tak Rosja atakowała europejską kolej

- Zacząłem kolejne współrzędne znalezione w kodzie wpisywać w Google Maps, po kolei mi wyskakiwały warsztaty konkurencji Newagu - mówi Michał Kowalczyk z grupy Dragon Sector.

- Było to od razu widać, że to sprawa jakaś grubsza, zrobiona z zewnątrz - mówi Mieczkowski. Pytanie, przez kogo, pozostaje jednak bez odpowiedzi.

ABW i prokuratura badają sprawę

Rynek remontu takich pociągów to setki milinów złotych rocznie. Zagadkę próbował rozwikłać zespół parlamentarny.

- Czy w oprogramowaniu pociągów, które państwo produkujecie, są jakieś funkcje, które są uzależnione od współrzędnych geograficznych, miejsca, w którym się pociąg znajduje? - pytał Janusz Cieszyński, były minister cyfryzacji z Prawa i Sprawiedliwości. - Muszę pana posła rozczarować, ja po prostu tego nie wiem - odpowiadał Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag.

- Czy wy jako firma Newag wprowadziliście takie rozwiązania do systemu, do oprogramowaniu pociągu? - Nie, w żadnym wypadku. Żadnych modyfikacji o takim charakterze, żadnych zmian ani takich funkcji nie robiliśmy - mówił Józef Michalik, wiceprezes spółki Newag.

ZOBACZ TEŻ: Wzrost zagrożeń cyberatakami w Polsce. Jest komunikat

Newag sugeruje, że winni są hakerzy. - Zabezpieczono dokumentację, zabezpieczono nośniki informatyczne, aktualnie trwa analiza pozyskanych w ten sposób danych - informuje Katarzyna Duda z Prokuratury Regionalnej w Krakowie.

To, kto spowodował, że pociągi, które zatrzymywały się w serwisach konkurencji Newagu, nie mogły ruszyć, próbuje ustalić Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego i prokuratura.

Autorka/Autor:

Źródło: Fakty TVN

Źródło zdjęcia głównego: TVN

Pozostałe wiadomości

Niemal jednogłośnie Sejm odwołał dwie członkinie Państwowej Komisji do spraw pedofilii. Domagała się tego przewodnicząca komisji. Zarzuty przedstawiono na wyjątkowym, bo utajnionym posiedzeniu Sejmu. Dotyczą mobbingu i niegospodarności. Posłowie uznali je za poważne.

Dwie członkinie komisji ds. pedofilii odwołane. "Były tam informacje, które były po prostu przerażające"

Dwie członkinie komisji ds. pedofilii odwołane. "Były tam informacje, które były po prostu przerażające"

Źródło:
Fakty TVN

W wiosce olimpijskiej są tysiące sportowców z całego świata. Wszystkich trzeba przenocować, nakarmić i zapewnić im dobre warunki do wypoczynku i treningu. Uwagę zwracają łóżka. Są tekturowe.

Tak wyglądają pokoje w wiosce olimpijskiej. Łóżka z tektury

Tak wyglądają pokoje w wiosce olimpijskiej. Łóżka z tektury

Źródło:
Fakty TVN

Komisja śledcza w sprawie tzw. wyborów kopertowych zaczęła przesłuchiwać świadków w styczniu. Jako pierwszy zeznawał Jarosław Gowin, który zeznał, że wybory kopertowe wymyślił Adam Bielan, a Jarosław Kaczyński naciskał, żeby się na nie zgodził. Od tamtego czasu na posiedzeniach padło wiele oskarżeń i wiele słów.

The best of komisji śledczej ws. wyborów kopertowych. "Panie pośle, zabawa w pomidora była naprawdę urocza"

The best of komisji śledczej ws. wyborów kopertowych. "Panie pośle, zabawa w pomidora była naprawdę urocza"

Źródło:
Fakty po Południu TVN24

Ponad 7 tysięcy kierujących po alkoholu - to bilans policyjnych kontroli tylko w lipcu. Kierujących pod wpływem nie odstrasza nawet możliwość konfiskaty samochodu. We wtorek rząd miał zająć się ewentualnymi zmianami w przepisach dotyczących odbierania pojazdów pijanym kierującym, ale dyskusję odroczono co najmniej do końca wakacji. Premier zlecił przygotowanie raportu na temat skutków obowiązujących przepisów.

Plaga pijanych kierowców. Nie odstrasza ich nawet groźba konfiskaty samochodu

Plaga pijanych kierowców. Nie odstrasza ich nawet groźba konfiskaty samochodu

Źródło:
Fakty po Południu TVN24

- Jeśli nie przekonamy naszych kolegów z PSL do tego, żeby choćby wstrzymali się od głosowania albo nie wzięli w nim udziału, to wyniki będą się powtarzać - oceniła wiceministra edukacji Joanna Mucha (Polska 2050-Trzecia Droga). Odniosła się do projektu nowelizacji Kodeksu karnego dotyczącego dekryminalizacji aborcji, który ponownie znalazł się w Sejmie. Poseł KO Marcin Bosacki powiedział, że jest "nieco bardziej optymistyczny".

"Mam nadzieję, że znajdzie się w PSL większa grupa, która zagłosuje z nami, a nie z opozycją"

"Mam nadzieję, że znajdzie się w PSL większa grupa, która zagłosuje z nami, a nie z opozycją"

Źródło:
TVN24

Prezydent Andrzej Duda nie wypełnia swojej konstytucyjnej roli - mówił w "Faktach po Faktach" w TVN24 minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski. Jak powiedział, głowa państwa nie podaje podstawy prawnej dla odmowy podpisywania odwołań i nominacji ambasadorskich. Mówiąc o Marku Magierowskim, który chce miliona złotych od MSZ-tu, Sikorski stwierdził, że "liczył na jego profesjonalizm". - Wybrał inną drogę. Szkoda - dodał.

Sikorski: nie mogę prowadzić polityki kadrowej MSZ na podstawie PiS-owskich urojeń

Sikorski: nie mogę prowadzić polityki kadrowej MSZ na podstawie PiS-owskich urojeń

Źródło:
TVN24

Hubert Kijek rozmawiał z Allanem Lichtmanem, wybitnym amerykańskim politologiem i historykiem, który od 1984 roku trafnie przewiduje, kto wygra wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Robi to na podstawie opracowanej przez siebie metody "trzynastu kluczy". Specjalista uważa, że demokraci mają dużą szansę na zwycięstwo, ale ostateczną prognozę wyniku wyborów prezydenckich prawdopodobnie poda w sierpniu, po konwencji demokratów.

Kto będzie kolejnym prezydentem USA? Allan Lichtman od 40 lat trafnie przewiduje wyniki wyborów

Kto będzie kolejnym prezydentem USA? Allan Lichtman od 40 lat trafnie przewiduje wyniki wyborów

Źródło:
Fakty o Świecie TVN24 BiS

W statystykach widać, jak ważna jest turystyka dla gospodarek krajów Morza Śródziemnego, ale to tylko jedna strona medalu. Gigantyczny ruch turystyczny podniósł ceny najmu, a to z kolei w wielu miejscowościach doprowadziło do kryzysu mieszkaniowego.

Turystyka w rejonie Morza Śródziemnego przyczynia się do kryzysu mieszkaniowego

Turystyka w rejonie Morza Śródziemnego przyczynia się do kryzysu mieszkaniowego

Źródło:
Fakty o Świecie TVN24 BiS