Z najnowszych badań brytyjskich naukowców wynika, że spędzanie czasu przed ekranem telewizora sprawia, że dzieci czują się samotne. I, co może zaskakiwać, kiedy da im się wybór na przykład między grą na komputerze albo grą planszową, nie wahają się - wolą spędzić czas z rodziną lub przyjaciółmi. Naukowcy więc apelują: nie narzekajmy na to, że nasze dzieci cały czas siedzą przy komputerze, tylko zaoferujmy alternatywę.
Oglądaj "Fakty o Świecie" od poniedziałku do piątku o 20:20 w TVN24 BiS.
Wciągające i uzależniające. 13-letni Charlie gra sam lub z przyjaciółmi w internecie przez dwie godziny dziennie. Tylko, bo na tyle pozwalają rodzice.
- Musi robić też inne rzeczy. Na przykład wyprowadzać psa. O 22.00 musi kończyć grę, albo straci do niej dostęp. To są bariery jakie postanowiliśmy, by kontrolować dostęp do uzależniającej gry - mówi Adrian Talbot, ojciec 13-letniego Charliego.
Coraz więcej czasu w sieci
W domu i w szkole - przed komputerem i w telefonie - uczniowie spędzają co raz więcej czasu w sieci. W brytyjskich szkołach prowadzone są nawet zajęcia, które uczą dzieci, jak zachowywać się w internecie.
- Rodzice martwią się, że niektóre gry mogą wpływać na zachowanie ich dzieci. Dlatego oferujemy też wsparcie dla rodziców - mówi Gemma Adams, wicedyrektor szkoły podstawowej.
Według przeprowadzonych przez jedną z brytyjskich organizacji badań aż 58 procent dzieci w wielu szkolnym przyznaje, że czują się samotne - to wzrost o 7 procent w ciągu roku. Dzieci spędzają w sieci aż trzy godziny dziennie. Ponad jedna czwarta z nich chce jednak spędzać więcej czasu z dala od ekranów.
Siedząc przed ekranem dzieci nie mają czasu na ćwiczenie podstawowych umiejętności. Badania przeprowadzane w Kanadzie dowiodły, że w przypadku dwu i trzylatków zbyt dużo czasu przed ekranem może skończyć się opóźnieniami w rozwoju - takimi jak problemy z komunikowaniem się, mniejsza sprawność ruchowa, czy trudności w rozwijaniu umiejętności społecznych.
- To jest straszne zagrożenie dla rozwoju dzieci. My, po raz pierwszy w historii ludzkości, dopuszczamy, żeby młodzi podejmowali takie aktywności, które mogą zmienić model anatomiczny i fizjologiczny naszego mózgu - tłumaczy dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy z Uniwersytetu Warszawskiego.
Kontrola
- Problemy pogłębiają się z wiekiem, bo dzieci coraz więcej korzystają z technologii, więcej czasu spędzają w internecie. Gdy pytamy 5- czy 6-latków o to, czy są szczęśliwe mówią "tak", ale gdy dorastają, coraz więcej dzieci mówi, że są nieszczęśliwe. Może tu chodzić oczywiście o wiek dorastania, ale też o wpływ technologii i mediów społecznościowych - mówi James Davies, szef organizacji Childwise.
I tu zadanie dla rodziców - to oni kontrolować mają co i ile dzieci oglądają. Amerykańska akademia pediatryczna zaleca, by dzieci do 18 miesiąca życia nie miały kontaktu z ekranami i internetem. Przedszkolaki powinny oglądać nie więcej niż godzinę dziennie starannie wybranych programów. W telefonach przydają się specjalne aplikacje.
- Mam właśnie taką aplikację pozakładaną na telefonach dzieci, która teoretycznie im nie przeszkadza, ale monitoruje i blokuje wybrane aplikacje - mówi Paweł Pilarczyk, redaktor naczelny pclab.pl
Ważna jest nie tylko kontrola, ale także inicjatywa i czas dla dzieci, bo jak pokazują badania, one często chcą oderwać się od internetu. I choć na chwilę grę komputerową zamienić na planszową.
Autor: Katarzyna Sławińska / Źródło: Fakty o Świecie TVN24 BiS