Oszuści telefoniczni często podają się za pracowników banków. "Tendencje są rosnące". Jak się chronić?

Źródło:
Fakty TVN
Oszuści telefoniczni często podają się za pracowników banków. "Tendencje są rosnące". Jak się chronić?
Oszuści telefoniczni często podają się za pracowników banków. "Tendencje są rosnące". Jak się chronić?
Renata Kijowska/Fakty TVN
Oszuści telefoniczni często podają się za pracowników banków. "Tendencje są rosnące". Jak się chronić?Renata Kijowska/Fakty TVN

Polacy często dzielą się informacjami, których nie powinni ujawniać. Na to czekają cyberprzestępcy i oszuści telefoniczni podający się za pracowników banków. Jest prowadzona ważna kampania społeczna na ten temat.

- Cyberprzestępcy ciągle szukają nowych sposobów, by oszukać - ostrzega głos w kampanii Związku Banków Polskich. Nawet w trakcie wypoczynku warto zachować czujność. - Gdy kupujący w internecie wysyła ci link do firmy kurierskiej, klikając w link, pomagasz się okraść - mówi narrator w klipie.

Pozostanie z pustym kontem, bez środków do życia, oznacza dramaty i jest ich coraz więcej.

- Tendencje są rosnące. Znaczna część oszustw przeniosła się do sieci - mówi nadinspektor Adam Cieślak z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości. Portfele znikają, nawet jeśli nie trzymamy ich w kieszeni, a w komputerze czy w telefonie. Co roku bandyci kradną w ten sposób 80 milionów złotych.

Z danych Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości wynika, że dwa lata temu bandyci dokonali ponad 90 tysięcy oszustw w internecie, w pierwszej połowie tego roku już 56 tysięcy, więc jest pewne, że padnie rekord.

Liczba oszustw internetowychCentralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości

Oszustwo na fałszywego pracownika banku

Już nie tylko osoby starsze stają się ofiarami złodziei. Wiek, płeć i wykształcenie nie mają znaczenia. Gdy się spieszymy, ulegamy emocjom i nie dbamy o bezpieczeństwo.

- Jednym z najczęściej stosowanych schematów jest to, że fałszywy pracownik banku dzwoni do klienta i mówi o tym, że jego środki na rachunku bankowym są zagrożone, bo rzekomo przestępcy próbują je wykraść i potrzebne są bardzo szybkie działania - przekazuje Tadeusz Białek ze Związku Banków Polskich.

To powinno być jak odruch: rozłączamy się i dzwonimy na infolinię banku. Choć większość z nas spotkała się z oszustwem w sieci - jak wynika z raportu "Cyberbezpieczny Portfel" - to wciąż użytkownicy stosują bardzo proste hasła. Ciężko zarobionych pieniędzy wielu chroni hasłem "niunia" lub "misiaczek".

CZYTAJ TAKŻE: Oszust chciał wykorzystać transfer Lewandowskiego. W mailu do Barcelony podał się za jego agenta

- Najlepsze zabezpieczenia bankowe nie są idealne, jeżeli my sami nie będziemy dbać o nasze bezpieczeństwo, o bezpieczeństwo danych osobowych - zwraca uwagę nadkomisarz Ewelina Mączkorowska z Biura Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej Komendy Głównej Policji.

Nie należy zostawiać telefonu lub komputera na widoku, bez nadzoru, nie należy lekkomyślnie podawać swoich danych.

Autorka/Autor:

Źródło: Fakty TVN

Źródło zdjęcia głównego: TVN24