Co zrobić, żeby wychowanie fizyczne w szkole stało się popularne wśród uczniów? By nie było tak wielu tych, którzy się od niego wykręcają, bo się boją, nie lubią, mają kompleksy, a im mniej ćwiczą, tym gorzej się czują - fizycznie i psychicznie. Po sprawdzianie kondycji uczniów powstaje specjalny zespół, który ma zmienić podstawę programową.
Niekiedy trudno oderwać się od WF-u. - Czasami jest tak, że zostaję po lekcjach, żeby pójść na WF dłużej - mówi Mateusz Piasecki, uczeń V Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu.
- Teraz klasa maturalna, więc poloneza musimy tańczyć co drugi WF (...), ale tak ogólnikowo WF-y są bardzo fajne - ocenia Aleksander Skorupski, uczeń V Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu.
Ale nie wszędzie jest tak fajnie. - Świat się zmienia, idzie do przodu, (...) natomiast system lekcji wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych tak naprawdę się nie zmienił - mówi Kamil Biegański, trener pływania i nauczyciel.
Uczniowie w gorszej kondycji fizycznej niż kiedyś
- Są zwolnienia z WF-u, niestety, są. Wiadomo, ktoś chce wcześniej skończyć lekcje, zwalnia się z ostatniego WF-u - wskazuje Klaudia Bułhak, uczennica Liceum Ogólnokształcącego w Gryficach.
Zmiany - uatrakcyjnienie lekcji WF-u i zachęcenie do ćwiczeń - są potrzebne. Na początku września ogłoszono alarmujące wyniki badań. Uczniowie są w gorszej kondycji fizycznej niż kiedyś.
- To jest ten ostatni moment, kiedy możemy zatrzymać tę kulę śniegową, która narasta - komentuje prof. Bartosz Molik, rektor Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie.
Od września przyszłego roku w szkołach pojawi się nowy przedmiot - edukacja zdrowotna. To pociąga za sobą konieczność zmian podstaw programowych wychowania fizycznego.
- By lekcja wychowania fizycznego była dla młodego człowieka równie ważną inwestycją w jego przyszłość jak lekcja matematyki, fizyki - komentuje ministra edukacji narodowej z Koalicji Obywatelskiej Barbara Nowacka.
Ministrowie edukacji i sportu chcieli poznać oczekiwania uczniów co do lekcji WF-u. Na początku tygodnia rozmawiali z nimi o tym przy okrągłym stole w Szczecinie. Co się powinno zmienić, mówi nam Zuzia, uczestniczka spotkania i fanka jazdy na rolkach.
- Inne kryteria oceniania. Ponieważ często jest przyrównywanie do najlepszej osoby, a nie postęp danej osoby jest liczony - zauważa Zuzanna Pietrzak, uczennica I Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie.
Takie głosy powinny przydać się nauczycielom i ekspertom, którzy opracują nową podstawę programową WF-u. Do zespołu dołączy między innymi Monika Pyrek.
Wuefista zrobił ankietę wśród uczniów i ma swoje pomysły
Nie czekając na zmiany systemowe i chcąc coś podpowiedzieć rządzącym, Kamil Biegański, nauczyciel i trener pływania z wieloletnim doświadczeniem, przez dwa miesiące prowadził anonimową ankietę. Zapytał uczniów ze szkół ponadpodstawowych w Szczecinku, czy sami chcieliby wybierać aktywność fizyczną na lekcji WF-u. Przeważająca większość odpowiedziała "tak". Wnioski wysłał ministrze Nowackiej.
- W klasach jeden-trzy dodatkowo wuefista, który prowadzi zajęcia ogólnorozwojowe. W klasach cztery-osiem młodzież musi poznać podstawowe sporty, aktywności. W szkole średniej niech on (uczeń - przyp. red.) już wybiera - mówi Kamil Biegański.
ZOBACZ TEŻ: Chemik z Pomorza uzyskał tytuł Nauczyciela Roku 2024. "Łamie schematy" Na to, że w klasach jeden-trzy zajęcia prowadzą przede wszystkim nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, już zwróciła uwagę ministra. - Razem z ministrem sportu chcemy, żeby te zajęcia były wspomagane przez nauczycieli WF-u - przekazuje Barbara Nowacka.
Każdy pomysł wart jest uwagi. Wszystkim chodzi przecież o to, żeby WF był prawdziwym hitem.
Źródło: Fakty TVN
Źródło zdjęcia głównego: TVN24