Kontrolerzy lotów poszukiwani. "Najtrudniejsza rzecz, jaką robiłem w swoim życiu"

25.11.2018 | Kontrolerzy lotów poszukiwani. "Najtrudniejsza rzecz, jaką robiłem w swoim życiu"
25.11.2018 | Kontrolerzy lotów poszukiwani. "Najtrudniejsza rzecz, jaką robiłem w swoim życiu"
Robert Jałocha | Fakty TVN
25.11.2018 | Kontrolerzy lotów poszukiwani. "Najtrudniejsza rzecz, jaką robiłem w swoim życiu"Robert Jałocha | Fakty TVN

Bez nich na niebie byłby chaos, a żaden samolot nie mógłby ani bezpiecznie wystartować, ani dotrzeć do celu. Kontrolerzy ruchu lotniczego są poszukiwani. Brakuje co najmniej 200 osób. Jednak praca jest trudna i trudno ją zdobyć.

To elitarny zawód i najczęściej wybór na cale życie.

- Jestem kontrolerem od prawie 18 lat i w dalszym ciągu jak rano wstaję, to idę z przyjemnością i uśmiechem do pracy - stwierdza Izabela Winsch, kierownik wieży kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Kraków-Balice.

Droga do jej zdobycia opisywana jest już zupełnie inaczej.

- Dawka wiedzy teoretycznej, którą otrzymujemy na kursie, jest naprawdę ogromna - opisuje pani Izabela. - Jesteś kontrolowany i testowany na każdym etapie. Muszę powiedzieć, że chyba najtrudniejsza rzecz, jaką robiłem w swoim życiu - mówi Michał Jędrzejczyk, kierownik ruchu lotniczego.

Za tymi słowami kryje się aż 24-miesięczne szkolenie. Jednak szansę, by wziąć w nim udział, dostają tylko nieliczni.

- My szacujemy, że mniej więcej 2 procent społeczeństwa ma takie predyspozycje. Średnio na każdy kurs zgłasza się 1000, 1500 osób - informuje Paweł Łukaszewicz z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Długie szkolenie i wiele możliwości pracy

Aby CV nie trafiło do niszczarki, powinny się znaleźć w nim informacje takie jak potwierdzenie posiadania matury i znajomość języka angielskiego. Do tego kandydaci powinni się wyróżniać ponadprzeciętną odpornością na stres, umiejętnością logicznego myślenia, podzielnością uwagi, wyobraźnią przestrzenną, nienaganną dykcją i umiejętnością pracy w grupie.

- Chciałbym powiedzieć, że mamy ten dar, żeby niemal po spojrzeniu w oczy powiedzieć, czy ktoś się nadaje, czy nie. Ale tak nie jest. To wymaga dosyć długich testów - uważa Robert Ochwat, kierownik działu realizacji szkoleń Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Ci, którzy kończą testy z wynikiem pozytywnym, rozpoczynają 6 miesięczne szkolenie teoretyczne. Po nim zapada decyzja, gdzie sprawdzą się najlepiej. Mogą pracować jako kontrolerzy obszaru. Wtedy odpowiedzialni są za samoloty, które latają na dużych wysokościach. Najczęściej te, które tylko nad Polską przelatują.

Druga opcja to praca w sali operacyjnej służby kontroli zbliżania. W Polsce jest 5 takich miejsc. Zatrudnieni tu ludzie odpowiadają za samoloty, które rozpoczęły zniżanie lub dopiero się wznoszą.

Trzecią możliwością jest praca w wieży kontroli, która odpowiada za ruch na danym lotnisku. Praca w wieży kontroli daje też najszerszą możliwość wybrania miejsca pracy.

"Polscy kontrolerzy są czołówką tego zawodu"

Cały proces rekrutacji zajmuje mniej więcej dwa lata. Wszystko oczywiście zależy od umiejętności kursanta, a potrafią być one weryfikowane w najróżniejszy sposób.

W szkoleniu na symulatorach biorą udział na przykład tak zwani pseudopiloci. W wirtualnych samolotach wcielają się w rolę załogi i sprawdzają kontrolera. Zdarza się nawet, że celowo popełniają błędy, żeby zobaczyć jak zachowa się kontroler. To jedyny moment w tym zawodzie, gdy można nie być bezbłędnym.

- Polscy kontrolerzy są czołówką tego zawodu na świecie - uważa Paweł Łukaszewicz.

W Polsce jest 570 kontrolerów. Do 2024 roku PAŻP chce wyszkolić kolejnych 200. Kuszą nie tylko zarobki, ale i imponujące zaplecze rekreacyjne, które jest często wykorzystywane podczas obowiązkowych przerw.

Autor: Robert Jałocha / Źródło: Fakty TVN

Źródło zdjęcia głównego: Fakty TVN

Pozostałe wiadomości

Niemal codziennie dowiadujemy się o kolejnych atakach na medyków - w karetkach czy na SOR-ach. Ofiarami agresji padają ratownicy medyczni, lekarze, pielęgniarki i położne, które apelują do ministry zdrowia o zmiany. Pojawiła się między innymi propozycja "odmowy realizacji czynności ratujących zdrowie i życie w przypadku zagrożenia zdrowia i życia medyków".

"Tu ratujemy życie, a tu nam odbierają życie". Medycy chcą mieć prawo do odmowy podjęcia czynności

"Tu ratujemy życie, a tu nam odbierają życie". Medycy chcą mieć prawo do odmowy podjęcia czynności

Źródło:
Fakty po Południu TVN24

Nowe, darmowe miejsca parkingowe dla szczecińskich radnych. Mieli sześć miejsc, a teraz mają osiem dodatkowych kosztem klientów urzędu, czyli suwerena, który radnych wybrał. Słowo "skandal" jest odmieniane przez wszystkie przypadki.

Więcej miejsc parkingowych dla radnych przed magistratem w Szczecinie. Mieszkańcy są oburzeni

Więcej miejsc parkingowych dla radnych przed magistratem w Szczecinie. Mieszkańcy są oburzeni

Na pokładzie śmigłowca LPR-u nie było żadnego pacjenta - byli pilot, lekarz i ratownik. Podczas startu pilot nie zauważył linii średniego napięcia i gwałtownym manewrem ominął ją dosłownie w ostatniej chwili. Na nagraniach widać, jak blisko było do katastrofy.

Helikopter LPR o mało co się nie rozbił. "Pilot w ostatniej chwili zauważył druty"

Helikopter LPR o mało co się nie rozbił. "Pilot w ostatniej chwili zauważył druty"

Źródło:
Fakty TVN

Podejrzany o zabójstwo 16-letniej Mai nie przyznaje się do winy. Nie zgadza się też na uproszczoną ekstradycję z Grecji. Sprawa zbrodni w Mławie wciąż kryje wiele tajemnic. Odpowiedzi na część pytań ma przynieść sekcja zwłok nastolatki. Jej bliscy stawiają zarzuty policji. Twierdzą, że sprawę zaginięcia Mai zlekceważono. Policja odpiera zarzuty i zwraca uwagę, że podejrzany o zabójstwo 17-latek został szybko wykryty i odnaleziony.

16-letnia Maja w przeszłości uciekała z domu. Rodzina ma pretensje do policji, że nie potraktowała sprawy poważnie

16-letnia Maja w przeszłości uciekała z domu. Rodzina ma pretensje do policji, że nie potraktowała sprawy poważnie

Źródło:
Fakty po Południu TVN24

"Palenie blach", które odbyło się w Gdyni, to symboliczny początek budowy fregaty dla Marynarki Wojennej RP w ramach programu Miecznik. Ochrona Bałtyku przed Rosjanami to dla bezpieczeństwa zadanie kluczowe i bardzo trudne.

Rozpoczęła się budowa fregaty Burza dla Marynarki Wojennej. Program Miecznik wchodzi w nową fazę

Rozpoczęła się budowa fregaty Burza dla Marynarki Wojennej. Program Miecznik wchodzi w nową fazę

Źródło:
Fakty TVN

W piątek w Nancy przywódcy Polski i Francji podpiszą traktat o wzmocnionej przyjaźni i współpracy. Premier Donald Tusk nazwał to "historycznym momentem", jeśli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa naszego kraju. - Biorąc pod uwagę możliwości Francji w niektórych aspektach obronnych, to jest to rzeczywiście z naszego punktu widzenia game changer bardzo oczekiwany i pozytywny - mówił premier Tusk. 

Polska podpisze z Francją ważny traktat. Donald Tusk: to game changer w aspektach obronnych

Polska podpisze z Francją ważny traktat. Donald Tusk: to game changer w aspektach obronnych

Źródło:
Fakty o Świecie TVN24 BiS

Były wiceprezydent USA za pierwszej kadencji Donalda Trumpa wychodzi z cienia, by przyjąć prestiżowe odznaczenie i zabrać głos. Mike Pence cztery lata temu nie uległ presji tłumu szturmującego Kapitol, który potem w gniewie skandował, by go powiesić. Dziś Pencr recenzuje politykę nowej administracji.

Mike Pence krytykuje Donalda Trumpa: nałożenie ceł na sojuszników jest szkodliwe

Mike Pence krytykuje Donalda Trumpa: nałożenie ceł na sojuszników jest szkodliwe

Źródło:
Fakty o Świecie TVN24 BiS