Tragiczny wypadek i dramatyczne wnioski. Polska Grupa Zbrojeniowa przyznaje: popełniono błąd podczas projektowania, a później nie wykryto go podczas produkcji. Niecały rok temu zginął pilot MiGa-29. Fotel katapultowy miał uratować mu życie, ale żołnierz runął na ziemię. Co dokładnie nie zadziałało i kto teraz za to odpowie?
Katastrofa samolotu MiG-29 6 lipca 2018 roku nigdy nie powinna się zdarzyć. I mogła się nie zdarzyć.
- Wojskowe zakłady nr 2 zamontowały w fotelu katapultowym pierścień ścinający tak mocny, że podczas katapultowania spadochron się nie otworzył - tłumaczy Edyta Żemła, dziennikarka onet.pl.
- Jeśli ktokolwiek katapultowałby się na tym fotelu, zginąłby - dodaje ppłk. Tomasz Łyżwa, inspektor bezpieczeństwa lotów w skrzydle lotniczym F-16.
"Popełniono błąd na etapie projektowania detalu"
Kapitan Sobański zginął w lipcu zeszłego roku, bo prawidłowo nie zadziałał fotel katapultowy w jego MiGu-29. Nie otworzył się spadochron i pilot z ogromną prędkością i siłą, runął na ziemię.
Po miesiącach szczegółowych badań Polska Grupa Zbrojeniowa, której zakład remontował fotele dla myśliwców, musiała publicznie przyznać się do błędu.
"Dziś wiemy, że w 2011 r. popełniono błąd na etapie projektowania detalu, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji. (...) Z osobami bezpośrednio uczestniczącymi w procesie projektowania tego pierścienia rozwiązano stosunek pracy" - oświadczyła PGZ.
- Dwadzieścia kilka testów przeprowadzonych udowodniło, że pierścień był niewłaściwie wykonany. Miał wytrzymałość około 3 razy większą niż ten oryginalny, który powinien być - tłumaczy ppłk. Łyżwa.
Przekładając trudny techniczny język pilotów, na zrozumiały dla laika: do śmiertelnego wypadku mogło by nie dojść, gdyby polscy inżynierowie w fotelu MiGa zamontowali właściwą część. A zamontowali inną niż powinna była się tu znaleźć. Sami wykonali ją z materiału o innej specyfikacji niż należało, niż nakazywał producent radzieckiego myśliwca.
- Przygotowanie materiałowe okazało się błędne. Rzeczywiście takie pierścienie były zrobione z materiału mocniejszego niż potrzeba - przyznaje Roman Ignasiak z Biura Projektów Lotniczych Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Jak działa fotel?
Fotel katapultowy K36, montowany w samolotach MiG-29 uchodzi za jeden z najlepszych na świecie. Jak działa i jak pozornie mały błąd doprowadził do wielkiej tragedii - wyjaśniał po tej katastrofie reporter TVN24 Piotr Świerczek.
- Pilot, jeśli czuje się zagrożony, szarpie za podwójny uchwyt. Trzynaście różnych naboi pirotechnicznych rozpoczyna sekwencję katapultowania. Silnik rakietowy znajdujący się pod siedziskiem, niczym działo, wyrzuca fotel do góry - mówił.
Cały proces trwa niecałą sekundę. Kolejne trzy sekundy - otwarcie spadochronu i automatyczne odcięcie pilota od fotela. Jakiekolwiek zaburzenie sekwencji powoduje, że nie rozpoczyna się jej kolejny etap.
- W rurze z pironabojem znajdował się zbyt mocny pierścień, który zatrzymał, zablokował odstrzelenie zagłówka - dodawał Świerczek.
To spowodowało, że spadochron się nie otworzył, a pilot, wraz z fotelem, runął na ziemię.
Wadliwe pierścienie były montowane w Wojskowych Zakładach nr 2 w Bydgoszczy. Na razie wiadomo, że pracę stracili ludzie odpowiedzialni za jego projektowanie. Ministerstwo obrony nie chciało rozmawiać o tym, czy będą wyciągnięte kolejne konsekwencje.
Śledztwo prowadzi w tej sprawie prokuratura.
Autor: Krzysztof Skórzyński / Źródło: Fakty TVN
Źródło zdjęcia głównego: tvn24