Fakty - oglądaj online

Duże emocje wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego

Specustawa dostaje głosy PiS, "speclotnisko" dostaje zielone światło. Centralny Port Komunikacyjny ma powstać 40 kilometrów od Warszawy, a latanie dzięki niemu ma stać się szybsze i prostsze. Patryk Jaki nie głosował nad ustawą o CPK i wygląda na to, że w bitwie o Warszawę megalotnisko to będzie megatemat.

Nie chodzi tylko o to, czy na Okęciu wciąż będzie port lotniczy, ale o głosy tych, którzy korzystają z lotniska. Dlatego Rafał Trzaskowski zorganizował w piątek konferencję prasową przed lotniskiem. Za nim stanęli zwolennicy Patryka Jakiego.

- Pytanie jest również do tych panów, którzy za mną stoją: co robi Patryk Jaki, panowie? Dlaczego w czwartek nie miał najmniejszej odwagi, by stanąć w obronie warszawiaków, żeby walczyć o Okęcie? - pytał na konferencji Rafał Trzaskowski, kandydat PO na prezydenta Warszawy.

Polskie megalotnisko bez pieniędzy z Unii Europejskiej. Rząd ma nowy pomysł

Polska będzie starała się o uzyskanie unijnego wsparcia przy budowie części kolejowej i drogowej Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) - poinformował minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Zaznaczył jednocześnie, że obecnie unijne...

Jaki nie głosuje

To pytanie padało w piątek wielokrotnie, bo kandydat PiS na prezydenta stolicy nie wziął udziału w  głosowaniu nad specustawą, dzięki której ma powstać Centralny Port Komunikacyjny. Był w Sejmie, ale nie głosował.

- Nie ma mojego głosu, bo jeszcze raz mówię, jestem otwarty na rozmowy z warszawiakami - zapewniał. Chce rozmawiać, choć nie kryje, że jest za likwidacją lotniska na Okęciu. - Jestem za likwidacją, ale dopiero w momencie, gdy powstanie CPK - tłumaczył.

Zdaniem Jakiego port lotniczy w obrębie miasta to przykład prowincjonalnego myślenia. Nowy port lotniczy, oddalony o prawie 40 kilometrów od centrum stolicy, to według niego "prorozwojowa" szansa dla Warszawy. W ocenie Jakiego dojazd do CPK byłyby szybszy dla warszawiaków niż na Okęcie.

Spór o superlotnisko w Sejmie. "Gigantomania oparta o specjalną ustawę"

Sejm przyjął specustawę, dzięki której będzie można rozpocząć budowę nowego międzykontynentalnego lotniska - Centralnego Portu Komunikacyjnego. Głosowanie poprzedziła burzliwa dyskusja.

Różne zdania

- Nie macie studium wykonalności, nie macie nic, nie macie koncepcji przebudowania sieci dróg krajowych, nie macie koncepcji przebudowy dróg kolejowych - wymieniał w czasie dyskusji sejmowej poseł Marek Sowa z Nowoczesnej.

Zwolennicy portu centralnego zapewniają, że wszystko będzie. Przeciwnicy przypominają, że już jest - na Okęciu - transport autobusowy i kolejowy, nowe terminale. Że likwidacja lotniska na Okęciu to nie tylko wyrzucenie w błoto miliardów złotych wydanych na jego rozbudowę i rozwój. - Dla Warszawy oznacza to utratę milionów złotych podatków i utratę kilkunastu tysięcy miejsc pracy osób, które pracują na lotnisku Chopina - przekonywał były wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz, kandydat na prezydenta miasta.

Rząd będzie przekonywał do superlotniska. "Będziemy bronić naszych pozycji"

Specustawa, która pozwoli rozpocząć budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego przewiduje daleko idącą elastyczność w zakresie jego finansowania - poinformował w piątek Mikołaj Wild, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu...

Strach w gminie

W Baranowie, gdzie miałby powstać Centralny Port Komunikacyjny, też nie widać zadowolenia. Mieszkańcy boją się przyszłości i działań urzędników. Najważniejsi urzędnicy dopiero zapowiadają, że tam pojadą, i przekonują, że budowa lotniska w tym miejscu jest zgodna ze światowymi trendami.

- Nowe porty lotnicze są lokowane w odległościach porównywalnych, niekiedy większych, niż odległość portu "Solidarność" (CPK - przyp. red.) od centrum Warszawy - poinformował Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Nie o odległość tu chodzi. Podstawowe pytanie, które zadawała opozycja w Sejmie, to po co budować coś takiego jak CPK. - Tak jak Gierek miał hutę Katowice, tak premier Morawiecki będzie miał swoje lotnisko. Bez sensu, czysta propaganda - ocenił poseł Michał Stasiński z PO.

- Będzie naprawdę wielką chlubą, po realizacji, rządów PiS - przekonywał poseł Bogdan Rzońca z PiS.

Nowy port ma kosztować około trzydziestu miliardów złotych.

Autor: Paweł Płuska / Źródło: Fakty TVN

Dowiedz się więcej...

Komentarze (2)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
szalonymick

co za głupoty. piękny dojazd na okęcie!! szybko, tanio. chyba najlepszy w Polsce. trzeba czasem wysiąść ze swoich limuzyn panowie i skorzystać z pociągu

  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
      0
    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
        0
      • zgłoś naruszenie
      zamknij
      Tomaszjf5l
      Tomaszjf5l

      To jest Miś na miarę naszych możliwości. My tym Misiem otwieramy oczy niedowiarkom. A po co on jest, nikt nie wie, więc nikt nie zapyta, a my jako niezależni konsultanci mamy z niego 30% ogólnej sumy kosztów, więc im on jest droższy.....

      • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
          0
        • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
            0
          • zgłoś naruszenie
          zamknij
          Zasady forum
          Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Fakty TVN nie ponoszą odpowiedzialności za treść opinii.

          Pozostałe informacje

          tvnpix